ARTISTS / THEORY / EVENTS / MULTIMEDIA / BOOKS / OPEN CALLS
about
projects
links
contact
events calendar JUL / AUGUST / SEP
0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

join our mailing list
name:

email:

country:





Follow us on Facebook RSS Feed
ARTISTSMonday, August 21, 2017
International | Greek
A  |  B  |  C  |  D  |  E  |  F  |  G  |  H  |  J  |  K  |  L  |  M  |  N  |  O  |  R  |  S  |  W  |  Y  |  Z
GEARON, TIERNEY//June 21, 2010 at 12:30 pm / ARTISTS [International]
Explosure projectGearon is known for her deeply personal and autobiographical photographs. She not only shoots subjects that are familiar to her but she refers to her work in intimate terms, explaining that the discipline of photography has been a cathartic “way of processing issues.” In previous projects, Gearon has used the camera’s lens to expose private moments in her young family’s life (I am Camera, 2001) and to document the intense relationship she has with her mother (The Mother Project, completed in 2006).

In Explosure Gearon continues these personal investigations, again photographing at home and on family trips to upstate New York, India, Italy, and South Africa. But instead of taking single shots she creates surprising, chance-narratives using the classic technique of double exposure in camera that she then prints without retouching or post work.

Tierney Gearon was born in Atlanta, Georgia in 1963. She attended the University of Utah. Gearon is best known for her highly acclaimed and publicized work shown at the Saatchi Gallery in 2001 (I am a Camera). In 2006, her second major body of work, The Mother Project, became the subject of a documentary film and a book of the exhibition, Daddy, where are you?, published later that year (Steidl Publishers).
Η Tierney Gearon είναι γνωστή για τις πολύ προσωπικές και αυτοβιογραφικές της φωτογραφίες. Όχι μόνο φωτογραφίζει θέματα τα οποία της είναι οικεία αλλά αναφέρεται στη δουλειά της με πολύ προσωπικούς όρους, εξηγώντας ότι η πειθαρχεία της φωτογραφίας είναι ένας τρόπος κάθαρσης. Στις προηγούμενες δουλειές της, η Gearon χρησιμοποίησε τον φωτογραφικό της φακό για να εκθέσει τις ιδιωτικές στιγμές της οικογένειά της "I am Camera, 2001" και να καταγράψει την έντονη σχέση που έχει με την μητέρα της.

Στην δουλειά "Explosure", η Gearon συνεχίζει αυτές τις προσωπικές αναζητήσεις, φωτογραφίζοντας ξανά στο σπίτι της και σε οικογενειακά ταξίδια στην Νέα Υόρκη, Ινδία, Ιταλία και Νότια Αφρική. Αντί όμως να χρησιμοποιήσει μεμονωμένες λήψεις, δημιουργεί απροσδόκητες-τυχαίες αφηγήσεις, χρησιμοποιώντας την κλασική τεχνική της διπλοέκθεσης στην κάμερα και τις τυπώνει χωρίς κάποιο ρετούς ή ψηφιακή επεξεργασία.

Η Tierney Gearon γεννήθηκε στην Ατλάντα της Γεωργίας το 1963. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Γιούτα και είναι περισσότερο γνωστή για την δημοσιευμένη δουλειά της "I am a Camera", που παρουσιάστηκε στην Saatchi Gallery το 2001. Το 2006, η δεύτερη μεγάλη δουλειά της, "The Mother Project", αποτέλεσε το θέμα μιας ταινίας ντοκυμαντέρ και κατάλογο της έκθεσης, "Daddy, where are you?" που δημοσιεύθηκε αργότερα το ίδιο έτος από τις εκδόσεις Steidl Publishers.

>more images>link
GORDON, DANIEL//July 09, 2010 at 01:16 am / ARTISTS [International]
Between collage and set-up photographyDaniel Gordon was born in 1980 in Boston. He is best known for producing large color photographs that operate somewhere between collage and set-up photography. His work, as described by the New York Times, “Involves creating figurative tableaus from cut paper and cut-out images that Mr. Gordon then photographs. In addition, he seems motivated by a deeply felt obsession with the human body and the discomforts of having one.”

He has exhibited his work in solo exhibitions at Zach Feuer Gallery and Leo Koenig, Inc., Projekte in New York City and Claudia Groeflin Gallery in Zürich, Switzerland. Gordon has been included in exhibitions at the Museum of Modern Art, the Center for Curatorial Studies and Art in Contemporary Culture at Bard College, Gallery 400 at the University of Illinois, and this year he was included in MoMA P.S. 1's Greater New York. He is the author of Portrait Studio (onestar press, 2009) and Flying Pictures (powerHouse books, 2009). His work is in the collection of the Museum of Modern Art, New York.
Ο Daniel Gordon γεννήθηκε στη Bοστώνη το 1980 και είναι γνωστός για την παραγωγή μεγάλου μεγέθους έγχρωμων φωτογραφιών που λειτουργούν μεταξύ κολάζ και set-up φωτογραφίας. Το έργο του, όπως περιγράφεται από την εφημερίδα New York Times, «περιλαμβάνει τη δημιουργία παραστατικών tableau με cut-out εικόνες από χαρτί, όπου μετά ο Gordon τα ξαναφωτογραφίζει. Επιπλέον, φαίνεται να παρακινείται από μια βαθιά εμμονή για το ανθρώπινο σώμα και τις δυσφορίες του.

Η δουλειά του έχει παρουσιαστεί σε ατομικές εκθέσεις στις γκαλερί Zach Feuer και Leo Koenig, Inc, Projekte στη Νέα Υόρκη και την γκαλερί Claudia Groeflin στη Ζυρίχη. Ο Gordon έχει πάρει μέρος σε εκθέσεις στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Center for Curatorial Studies and Art in Contemporary Culture, Gallery 400 στο πανεπιστήμιο του Ιλλινόις, και φέτος, στην έκθεση Greater New York του MoMA P.S. 1. Έχει εκδώσει τα βιβλία Portrait Studio (onestar press, 2009) και Flying Pictures (powerHouse books, 2009). Φωτογραφίες του βρίσκονται στην συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης,
>more images>link
GRANNAN, KATY //May 02, 2010 at 23:23 pm / ARTISTS [International]
An original and compelling portraitistKaty Grannan was born in 1969 in Arlington, Massachusetts. She received her BA from the University of Pennsylvania and her MFA from Yale University. Her work has appeared in The New York Times Magazine, was included in the 2004 Whitney Biennial, and is in public collections including The Metropolitan Museum of Art, the Solomon R. Guggenheim Museum, and the Whitney Museum of American Art. Her monograph, Model Americana, was published by Aperture in 2005 and her exhibition catalog, The Westerns, was published in 2008. She lives in Berkeley, Carifornia.

Katy Grannan’s striking portraits capture the desire of her subjects to offer themselves up to the camera lens. Each of her well-known series - “Poughkeepsie Journal,” “Dream America,” and “Morning Call” - began with a simple ad placed by Grannan in local newspapers: “Art Models. Artist/Photographer (female) seeks people for portraits. No experience necessary. Leave msg.” Photographing her models in their own surroundings, she pays meticulous attention to the elements of their domestic settings: wood paneling, patterned wallpaper, and other mundane but often telling details. The subjects choose to remain clothed, to model nude, or to pause somewhere in between, working with Grannan to arrive at the pose.The resulting images reflect the intensity of the relationship between artist and model. With subjects centrally framed and directly facing the camera, each image resonates with the tension of a first encounter.

“Katy Grannan is one of the most original and compelling portraitists working today....The last time I was this uncomfortable and thrilled by a book of portraits was when I first opened Diane Arbus’s monograph thirty years ago.” - Richard Misrach
H Katy Grannan γεννήθηκε το 1969 και ζει στο Berkeley της Καλιφόρνια. Η δουλειά της βρίσκεται σε πολλές δημόσιες συλλογές όπως στο Metropolitan Museum of Art, Solomon R. Guggenheim Museum και στο Whitney Museum of American Art. Έχει εκδόσει δύο βιβλία, το Model Americana (Aperture, 2005) και The Westerns (2008).
Η Grannan συχνά αναζητά τα μοντέλα της με αγγελίες στον Τύπο και τους αφήνει μεγάλα περιθώρια επιλογών στη φωτογράφιση, επιζητώντας την άμεση συνεργασία τους κατά τη λήψη. Αυτή η έντονη σχέση φωτογράφου και μοντέλου απεικονίζεται εύγλωττα στις φωτογραφίες της, καθιστώντας την μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες πορτρετίστριες, εξίσου σημαντική με την Diane Arbus κατά τον Richard Misrach.
>more images>link
HARDY, ANN//July 20, 2010 at 02:02 am / ARTISTS [International]
Creating images from nothingAnne Hardy (born 1970) is a British artist best known for her large-scale photographic work of unusual interior spaces. She completed an MA in photography at the Royal College of Art in 2000. Hardy lives and works in London.

Hardy's images appear to be photographs of existing places but they are quite the opposite. They are actually carefully constructed sets, created by the artist in her studio, which she then photographs. The subjects of Hardy's artworks are usually objects or junk which she has found in markets, DIY shops, urban skips or jumble sales. The type of objects she chooses have ranged from large antlers, brightly coloured cables, old Christmas trees, light bulbs, American basketballs, orange balloons, scientific test tubes and even butterflies. Hardy puts these everyday objects together and transforms them into unusual, almost dreamlike, environments which can be unnerving with their themes of abandonment and desolation. She also uses unpainted plasterboard on the walls of the rooms and visible foam sealant

Hardy's work has been published and exposed worldwide.
Η βρετανίδα φωτογράφος Anne Hardy (γεν. 1970) έγινε γνωστή για της μεγάλης κλίμακας εικόνες της από ασυνήθιστους εσωτερικούς χώρους. Σπούδασε φωτογραφία στο Royal College of Art του Λονδίνου, στο οποίο ζει και εργάζεται.

Οι φωτογραφίες της Hardy μοιάζουν να απεικονίζουν υπάρχοντες χώρους, αλλά στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο: είναι προσεκτικά σκηνοθετημένες και δημιουργημένες από τη φωτογράφο στο στούντιό της. Το θέμα της είναι συνήθως σκουπίδια και άχρηστα αντικείμενα που βρίσκει πεταμένα σε διάφορους χώρους, όπως πολύχρωμα καλώδια, λαμπτήρες, μπάλες μπάσκετ, μπαλόνια, εξοπλισμός εργαστηρίων, ακόμα και πεταλούδες. Τοποθετώντας τα ετερόκλητα αντικείμενα σε κοινό χώρο, δημιουργεί αλλόκοτα, σχεδόν ονειρικά περιβάλλοντα. Συχνά επίσης χρησιμοποιεί στις συνθέσεις της πλαστικές ταινίες και τεχνητό αφρό.

Η δουλειά της Hardy έχει δημοσιευτεί και εκτεθεί διεθνώς.
>more images>link
HARE, CHAUNCEY//June 29, 2012 at 13:42 pm / ARTISTS [International]
Chauncey Hare does not define himself as a photographer, but instead an engineer, a family therapist and, above all, a protester. Funded by three Guggenheim Fellowships and three National Endowment Fellowships, he spent only a short period of his life making photographs. Frustrated by the photo art world, he photographed only intermittently to 1985, when he stopped making photographs altogether. In 2000, distrusting art museums, Hare donated all of his photographs and negatives to the Bancroft Library of the University of California in Berkeley. He has an engineering degree from Columbia University, an MFA from the San Francisco Art Institute, a Masters Degree in Organization Development from Pepperdine University, and a Masters Degree in Clinical Psychology from Sierra University. He and his wife Judith Wyatt are co-authors of the denial-breaking clinical handbook Work Abuse: How to Recognize and Survive It (1997). As a licensed family therapist Hare now helps working people – in person, on the phone, and on the internet – minimize the abuse they suffer as workers in their corporate and government jobs.Ο Chauncey Hare δεν ορίζει τον εαυτό του ως φωτογράφο αλλά ως μηχανικό, οικογενειακό θεραπευτή και πάνω απ' όλα, διαδηλωτή. Έχοντας λάβει τρεις υποτροφίες Guggenheim και τρεις National Endowment, πέρασε μόνο μια σύντομη περίοδο της ζωής του κάνοντας φωτογραφίες. Απογοητευμένος από τον κόσμο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας, φωτογράφισε διακεκομμένα μέχρι το 1985, όταν και διέκοψε συνολικά την πρακτική του ενασχόληση με τη φωτογραφία. Το 2000, μην έχοντας εμπιστοσύνη στα μουσεία τέχνης, δώρισε όλες τις φωτογραφίες και τα αρνητικά του στη Βιβλιοθήκη Bancroft του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ. Έχει πτυχίο μηχανικού από το Πανεπιστήμιο Columbia, MFA από το San Francisco Art Institute, μεταπτυχιακό στην Οργάνωση Ανάπτυξης από το Pepperdine University, και μεταπτυχιακό στην Κλινική Ψυχολογία από το Πανεπιστήμιο Sierra. Ο Hare και η σύζυγός του Judith Wyatt είναι συγγραφείς του κλινικού εγχειριδίου "Κακοποίηση στην Εργασία: Πώς να την αναγνωρίσετε και να διασωθείτε" (1997). Ως πτυχιούχος οικογενειακός θεραπευτής ο Hare βοηθά τώρα, προσωπικά, τηλεφωνικά και μέσω διαδικτύου, στην ελαχιστοποίηση της κακοποίησης που υφίστανται οι εργαζόμενοι στις εταιρικές και κυβερνητικές θέσεις εργασίας τους.>more images>link
HERNANDEZ, ANTHONY//December 06, 2010 at 18:56 pm / ARTISTS [International]
Some people ask, "What's so important or compelling about taking pictures of such unpleasant subjects like city dwellers?" [...] My work may be beautiful or it might not be, that just isn't what I am concerned with. I try to be open and face the city [...] To me it's not unpleasant or unbeautiful, it's just life - which has to be threatening sometimes if it is going to be interesting."
Anthony Hernandez

Anthony Hernandez was born in Los Angeles and currently lives and works in both Los Angeles and Idaho. He has been exhibiting his photography since 1970. He received the Rome Prize in 1998-1999. In 2009, a survey of his work was shown at the Vancouver Art Gallery and he was awarded a United States Artists fellowship. He is included in many museum collections including The Corcoran Gallery of Art, Washington, DC; Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, CA; Metropolitan Museum of Art, New York, NY; Miami Art Museum, Miami, FL; The Museum of Modern Art, New York, NY; Oakland Museum, Oakland, CA; San Francisco Museum of Modern Art, CA; and the Whitney Museum of American Art, New York, NY. His books include Landscapes for the Homeless, Sons of Adam: Landscapes for the Homeless II, Pictures for Rome, and Waiting for Los Angeles.
Κάποιοι άνθρωποι ρωτούν: "Τι είναι τόσο σημαντικό ή συναρπαστικό με τη λήψη φωτογραφιών τόσο δυσάρεστων θέματων όπως οι κάτοικοι των πόλεων." [...] Η δουλειά μου μπορεί να είναι όμορφη ή μπορεί και όχι, δεν είναι αυτό που με ενδιαφέρει. Προσπαθώ να είμαι ανοιχτός και να αντιμετωπίζω το πρόσωπο της πόλης. Για μένα δεν είναι δυσάρεστο ή άσχημο, είναι η ζωή η ίδια, η οποία πρέπει να απειλείται μερικές φορές, αν πρόκειται να έχει ενδιαφέρον "
Anthony Hernandez

Ο Anthony Hernandez γεννήθηκε στο Λος Άντζελες και σήμερα ζει μεταξύ Λος Άντζελες και Αϊντάχο. Εκθέτει τις φωτογραφίες του από το 1970. Τιμήθηκε με το Βραβείο Ρώμης το 1998-1999. Το 2009 παρουσιάστηκε στην Vancouver Art Gallery μια αναδρομική έκθεση της δουλειάς του και του απονεμήθηκε η υποτροφία United States Artists. Οι φωτογραφίες του συμπεριλαμβάνονται σε πολλές συλλογές μουσείων, όπως η The Corcoran Gallery of Art/Washington, Los Angeles County Museum of Art, Metropolitan Museum of Art/New York, Miami Art Museum, The Museum of Modern Art/New York, Oakland Museum, San Francisco Museum of Modern Art και Whitney Museum of American Art/New York. Έχει εκδώσει τα βιβλία Landscapes for the Homeless, Sons of Adam: Landscapes for the Homeless II, Pictures for Rome, and Waiting for Los Angeles.
>more images>link
HIDO, TODD//June 29, 2012 at 18:14 pm / ARTISTS [International]
Todd Hido (b. 1968, Kent, Ohio) is a San Francisco Bay area-based artist whose work has been featured in Artforum, The New York Times Magazine, Eyemazing, Metropolis, The Face, I-D, and Vanity Fair. His photographs are in the permanent collections of the Whitney Museum of American Art, New York; Guggenheim Museum, New York; San Francisco Museum of Modern Art; and the Los Angeles County Museum of Art, as well as in many other public and private collections. He is an adjunct professor at the California College of Art, San Francisco, California. Much of Hido’s work involves portraiture and urban and suburban housing across the U.S., of which the artist produces large, highly detailed and luminous color photographs.ΟTodd Hido (γεν. στο Κεντ του Οχάιο το 1968) είναι καλλιτέχνης με βάση την περιοχή του Σαν Φρανσίσκο. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε διάφορα έντυπα (Artforum, The New York Times Magazine, Eyemazing, Metropolis, The Face, ID, Vanity Fair), ενώ φωτογραφίες του βρίσκονται, μεταξύ άλλων, στις μόνιμες συλλογές του Whitney Museum of American Art στη Νέα Υόρκη, του Μουσείου Guggenheim της Νέας Υόρκης και του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, καθώς και σε πολλές άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Είναι επίκουρος καθηγητής στο California College of Art του Σαν Φρανσίσκο.
Μεγάλο μέρος της δουλειάς του Hido αφορά πορτρέτα, κυρίως γυναικών, καθώς και αστικές και προαστιακές κατοικίες στις ΗΠΑ, εκ των οποίων ο καλλιτέχνης παράγει μεγάλου μεγέθους κι εξαιρετικά λεπτομερείς έγχρωμες φωτογραφίες.
>more images>link