ARTISTS / THEORY / EVENTS / MULTIMEDIA / BOOKS / OPEN CALLS
about
projects
links
contact
events calendar JUL / AUGUST / SEP
0102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

join our mailing list
name:

email:

country:





Follow us on Facebook RSS Feed
ARTISTSMonday, August 21, 2017
International | Greek
A  |  B  |  C  |  D  |  E  |  F  |  G  |  H  |  J  |  K  |  L  |  M  |  N  |  O  |  R  |  S  |  W  |  Y  |  Z
ADAMS, ROBERT//September 23, 2012 at 01:11 am / ARTISTS [International]
Are there affirmable days or places in our deteriorating world? Are there scenes in life, right now, for which we might conceivably be thankful? Is there a basis for joy or serenity, even if felt only occasionally? Are there grounds now and then for an unironic smile?

ROBERT ADAMS

Robert Adams is an American photographer and was born in Orange, New Jersey, in 1937. For over four decades he has photographed the changing landscape of the American West, finding there a fragile beauty that endures despite our troubled relationship with nature, and with ourselves. His photographs are distinguished not only by their economy and lucidity, but also by their mixture of grief and hope. “The pictures record what we purchased, what we paid and what we could not buy,” Adams wrote. “They document a separation from ourselves, and in turn from the natural world that we professed to love.” Adams has also written insightful and eloquent essays on the practice and goals of art, which have been collected in the volumes Beauty in Photography: Essays in Defense of Traditional Values (1981) and Why People Photograph: Selected Essays and Reviews (1994). Since 1997, he has lived in Oregon, the landscape of which has been the setting of his last 20 years of work.
His work first came to prominence in the mid-1970s through the book The New West (1974) and the exhibition New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape (1975). He was a John Simon Guggenheim Memorial Foundation Fellow in photography in 1973 and 1980, and he received the MacArthur Foundation's MacArthur Fellowship in 1994. In 2009, he received the Hasselblad Award for his achievements in photography. He is represented by the Fraenkel Gallery in San Francisco and the Matthew Marks Gallery in New York.

Υπάρχουν θετικές μέρες ή μέρη στον παρακμασμένο κόσμο μας; Υπάρχουν τώρα σκηνές της ζωής, για τις οποίες θα μπορούσαμε να είμαστε ευγνώμονες; Υπάρχει βάση για χαρά ή γαλήνη, ακόμα και αν την αισθανόμαστε μόνο περιστασιακά; Υπάρχουν που και που λόγοι για ένα μη ειρωνικό χαμόγελο;

ROBERT ADAMS

Ο Robert Adams είναι αμερικανός φωτογράφος, γεννημένος στο Orange του New Jersey το 1937. Για πάνω από τέσσερις δεκαετίες έχει φωτογραφίσει το μεταβαλλόμενο τοπίο της αμερικανικής Δύσης, βρίσκοντας εκεί μια εύθραυστη ομορφιά που αντέχει, παρά την προβληματική σχέση μας με τη φύση και τον εαυτό μας. Οι φωτογραφίες του διακρίνονται όχι μόνο για την οικονομία και τη διαύγειά τους, αλλά και για την ανάμειξη θλίψης και ελπίδας. "Οι εικόνες καταγράφουν αυτό που αγοράσαμε, τι πληρώσαμε και αυτό που δεν μπορούσαμε να αγοράσουμε", έγραψε. "Καταγράφουν το διαχωρισμό από τους εαυτούς μας, και με τη σειρά τους από το φυσικό κόσμο που ισχυριζόμαστε ότι αγαπάμε". Ο Adams έχει γράψει επίσης διορατικά και εύγλωττα δοκίμια για την πρακτική και τους στόχους της τέχνης, τα οποία έχουν συλλεχθεί στους τόμους Beauty in Photography: Essays in Defense of Traditional Values (1981) και Why People Photograph: Selected Essays and Reviews (1994). Από το 1997 ζεί στο Όρεγκον, του οποίου το τοπίο έχει καθορίσει τη δουλειά του τα τελευταία 20 χρόνια.
Το έργο του έρχεται για πρώτη φορά στο προσκήνιο στα μέσα της δεκαετίας του 1970 μέσα από το βιβλίο του The New West (1974) και την έκθεση New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape (1975). Έλαβε τις υποτροφίες John Simon Guggenheim Memorial Foundation το 1973 και το 1980 και MacArthur Foundation's MacArthur Fellowship το 1994. Το 2009, τιμήθηκε με το Βραβείο Hasselblad για τα επιτεύγματά του στη φωτογραφία. Εκπροσωπείται από την Fraenkel Gallery στο Σαν Φρανσίσκο και την Matthew Marks Gallery στη Νέα Υόρκη.
>more images>link
ARDEN, ROY //May 10, 2010 at 12:42 pm / ARTISTS [International]
Contemporary photography and video artist from CanadaRoy Arden was born in 1957 in Vancouver, British Columbia. He graduated from Emily Carr College of Art and Design with a diploma in 1982 and received a Master of Fine Arts at the University of British Columbia in 1990. Since the early 1980s Arden has exhibited extensively in national and international exhibitions. Over the past two decades Arden has become one of Canada's most respected photo-based artists. Since the early 1990s, Arden has been photographing Vancouver's urban environment, which has become the conduit by which he explores his interest in local history and modernity. His work often presents images of the present that evidence both traces of the past and the abrupt appearance of the new. In 2000, Arden began producing video works, concerned with many of the same themes as his photographic work.Ο Roy Arden γεννήθηκε το 1957 στο Βανκούβερ του Καναδά. Σπούδασε στο Emily Carr College of Art και στο University of British Columbia. Θεωρείται ένας από τους σημαντικούς καλλιτέχνες του Καναδά που ασχολούνται με το μέσο της φωτογραφίας. Η δουλειά του συχνά αποτελείται από εικόνες όπου συνυπάρχουν ίχνη του παρελθόντος και απαρχές του καινούργιου. Το 2000 άρχισε να παράγει και βίντεο, συχνά κοινών θεματικών με τη φωτογραφική του δουλειά.>more images>link
BALTZ, LEWIS //May 07, 2010 at 12:42 pm / ARTISTS [International]
A visual artist, philosopher and well known photographerLewis Baltz (born September 12, 1945 in Newport Beach, California) is a visual artist, philosopher and well known photographer who became an icon of the New Topographic movement of the late 1970s.
He graduated from San Francisco Art Institute in 1969 and holds a Master of Fine Arts degree from Claremont Graduate School. He received several scholarships and awards including a scholarship from the National Endowment For the Arts (1973, 1977), the John Simon Guggenheim Memorial Fellowship (1977), US-UK Bicentennial Exchange Fellowship (1980), and Charles Brett Memorial Award (1991). In 2002 Lewis Baltz became a Professor for Photography at the European Graduate School in Saas-Fee.
Baltz images describe the architecture of the human landscape, offices, factories, and parking lots. His pictures are the reflection of control, power, and influenced by and over human beings. Baltz is now living in Paris and Venice.
Ο Lewis Baltz γεννήθηκε το 1945 στο Newport Beach της Καλιφόρνια. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι και στη Βενετία. Καλλιτέχνης, φιλόσοφος και διάσημος φωτογράφος, θεωρήθηκε κύριος εκπρόσωπος του Νέου Τοπιογραφικού Κινήματος της δεκαετίας του '70.
Οι φωτογραφίες του Baltz απεικονίζουν την αρχιτεκτονική ανθρωπογενών τοπίων, γραφείων, εργοστασίων και χώρων στάθμευσης. Τον ενδιαφέρει η καταγραφή της εξουσίας και της ισχύος από και προς ανθρώπινες υπάρξεις.
>more images>link
BERGMAN, ROBERT//September 01, 2011 at 12:36 pm / ARTISTS [International]Portraits, 1986–1995Robert Bergman has traveled the streets and back alleys of the United States for more than 40 years, photographing the people and scenes he encounters. Born in New Orleans in 1944, he began to photograph as a child and seriously embraced the medium in his early 20s. Influenced by Robert Frank's book The Americans (1959), Bergman began to use a 35 mm camera in the mid-1960s to make black-and-white photographs of American city dwellers. Working in the rapidly changing urban environment, he increasingly sought out quiet moments that reveal the humanity of the people in front of his camera.

In 1985 Bergman began to work in color, using the varied palette of the city and his subjects' attire to achieve a rich, painterly style. He spent the next 12 years making a series of large portraits, with no special lighting or equipment, only his ability to create arresting compositions and establish a rapport with his subjects. By focusing on their penetrating gazes, downcast eyes, or distant stares, he depicts individuals—not types—revealing their "strength and delicacy," as the distinguished art historian Meyer Schapiro noted. Placing their faces at the front of the frame, Bergman allows us to view each of his subject's mixed emotions: fear and curiosity, resignation and resilience. Viewed together the photographs form a provocative series that speaks not only of the physical presence of these individuals but also of their psychic state.
Ο Ρόμπερτ Μπέργκμαν έχει ταξιδέψει στους δρόμους και τα σοκάκια των Ηνωμένων Πολιτειών για περισσότερα από 40 χρόνια, φωτογραφίζοντας τους ανθρώπους και τις σκηνές που συναντά. Γεννημένος στη Νέα Ορλεάνη το 1944, άρχισε να φωτογραφίζει από παιδί. Επηρεασμένος από το βιβλίο του Ρόμπερτ Φρανκ «Οι Αμερικανοί» (1959), ο Μπέργκμαν άρχισε να χρησιμοποιεί φωτογραφική μηχανή 35 mm και στα μέσα της δεκαετίας του 1960 φωτογράφιζε ασπρόμαυρα τους αμερικανούς κατοίκους των πόλεων. Εστίασε το ενδιαφέρον του στο ταχέως μεταβαλλόμενο αστικό περιβάλλον, και αναζητούσε ήσυχες στιγμές που αποκαλύπτουν την ανθρώπινη ύπαρξη μπροστά στον φακό του.

Το 1985 ο Μπέργκμαν άρχισε να φωτογραφίζει έγχρωμα, χρησιμοποιώντας ως καμβά την ίδια την πόλη και προσεγγίζοντάς τη με μια πιο ζωγραφική διάθεση και ύφος. Πέρασε τα επόμενα 12 χρόνια κάνοντας μια σειρά από μεγάλα πορτρέτα, χωρίς ειδικό φωτισμό ή εξοπλισμό, μόνο με την ιδιαίτερη ικανότητά του να δημιουργεί και να συνθέτει σχέσεις με τα μοντέλα του. Εστιάζοντας στα διεισδυτικά βλέμματα τους (χαμηλωμένα μάτια, ή μακρινές επίμονες ματιές) ο Μπέργκμαν απεικονίζει τα άτομα, αποκαλύπτοντας τη "δύναμη και λεπτότητα τους," όπως αναφέρει ο διακεκριμένος ιστορικός τέχνης Meyer Schapiro. Τοποθετώντας τα πρόσωπα στο μπροστινό μέρος του κάδρου, ο Μπέργκμαν μας επιτρέπει να δούμε διαφορετικά και πολλές φορές ανάμεικτα συναισθήματα από την θεματική του: το φόβο και την περιέργεια, την παραίτηση και την ανθεκτικότητα. Το σύνολο των φωτογραφιών του αποτελεί μια προκλητική σειρά που μιλά όχι μόνο για τη φυσική παρουσία των ατόμων αυτών, αλλά και την ψυχική τους κατάσταση.
>more images>link
BOURCART, JEAN-CHRISTIAN//August 21, 2011 at 17:08 pm / ARTISTS [International]
Jean-Christian Bourcart was born in 1960 in Colmar, France. He studied photography and psychology in Toulouse and Paris. He entered to the photographic scene with "Infertile Madonnas" (1992), a series of pictures of brothels in Frankfurt, made with hidden camera. This work won international interest as it's been exhibited worldwide and published in a book with an introduction of Nan Goldin.
In 1997 Bourcart left Paris and moved to New York where he lives and works till today. His multifaceted productivity is expressed through a variety of photographic and film projects, which are characterized by extreme aesthetic pursuits and intense psychological elements. As he says, "maybe I take pictures and make films to identify and distance the forms which haunt me, to fill in the gap between the more intimate side of my life and the vast, infinite outside of it, which is so mysterious too… "
His work has been exhibited internationally and is part of several collections worldwide. He has won several awards (among them the Prix du du Jeu de Paume, Paris, 2006 and Prix Niepce, Paris 2010), and he has published six monographs.
Ο Jean-Christian Bourcart γεννήθηκε το 1960 στο Colmar της Γαλλίας. Σπούδασε φωτογραφία και ψυχολογία στην Τουλούζη και στο Παρίσι. Η είσοδός του στο φωτογραφικό στερέωμα έγινε με το "Infertile Madonnas" (1992), μία σειρά εικόνων από οίκους ανοχής της Φρανκφούρτης, που πραγματοποίησε με κρυμμένη κάμερα. Η δουλειά κέρδισε το διεθνές ενδιαφέρον, εκτέθηκε πολλαπλώς και δημοσιεύτηκε σε βιβλίο με εισαγωγή της Nan Goldin.
To 1997 o Bourcart εγκατέλειψε το Παρίσι και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου ζει κι εργάζεται ως σήμερα. Η πολυσχιδής παραγωγικότητά του εκφράζεται μέσα από ένα πλήθος φωτογραφικών και κινηματογραφικών δουλειών, που χαρακτηρίζονται από ακραίες αισθητικές αναζητήσεις και έντονες ψυχολογικές αναφορές. Όπως λέει ο ίδιος, "πιθανόν να κάνω φωτογραφίες και φιλμ για να αναγνωρίσω και απομακρύνω τις μορφές που με στοιχειώνουν, για να καλύψω το κενό μεταξύ της πιο προσωπικής πλευράς της ζωής μου και του αχανούς χώρου έξω από αυτή, ο οποίος είναι εξίσου μυστήριος..."
Το έργο του έχει εκτεθεί διεθνώς και αποτελεί μέρος αρκετών συλλογών παγκοσμίως. Έχει κερδίσει αρκετά βραβεία (μεταξύ αυτών τα Prix du du Jeu de Paume, Paris, 2006 και Prix Niepce, Paris 2010), ενώ έχει εκδόσει κι έξι μονογραφίες.
>more images>link
BROHM, JOACHIM//September 19, 2010 at 01:51 am / ARTISTS [International]
Joachim Brohm, born in Dulken, Germany in 1955, studied visual communication and photography at the University of Essen/Folkwang and at Ohio State University, Columbus/USA under Allan Sekula. He has been working freelance since 1984. Brohm is a Fulbright Scholar and received a Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Foundation Grant. His photographs are represented in important collections and his work is exhibited regularly. Joachim Brohm has taught at the School of the Art Institute of Chicago, USA, and at the School of Art and Design in Zurich, Switzerland. Since 1993, he has been teaching as a professor of Photography at the Hochschule fur Grafik und Buchkunst/Academy of Visual Arts in Leipzig, Germany. He has published several books like "Areal", "Kray", "Ruhr", "Industriezeit", "Ohio".Ο Joachim Brohm γεννήθηκε το 1955 στο Dulken της Γερμανίας, σπούδασε οπτική επικοινωνία και φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο του Essen / Folkwang και στο Ohio State University, Columbus / ΗΠΑ με τον Allan Sekula. Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας από το 1984. Ο Brohm είναι υπότροφος Fulbright και έχει λάβει το βραβείο Alfried Krupp von Bohlen und Halbach Foundation. Οι φωτογραφίες του εκπροσωπούνται σε σημαντικές συλλογές και το έργο του εκτίθεται τακτικά. Ο Joachim Brohm έχει διδάξει στο School of the Art Institute of Chicago, ΗΠΑ, και στo School of Art and Design στη Ζυρίχη, Ελβετία. Από το 1993, διδάσκει ως καθηγητής φωτογραφίας στην Hochschule fur Grafik und Buchkunst/Academy of Visual Arts στη Λειψία της Γερμανίας. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία, όπως τa "Areal", "Kray", "Ruhr", "Industriezeit", "Ohio".>more images>link
BROOMBERG, ADAM - CHANARIN, OLIVER //September 23, 2012 at 23:49 pm / ARTISTS [International]
Adam Broomberg (b. SA, 1970) and Oliver Chanarin (b. UK, 1971) have been collaborating for over a decade. They have produced six books and have exhibited internationally. Their monographs include Trust (2000) which accompanied their solo-show at The Hasselbad Center; Ghetto (2003) a collection of their work as editors and principal photographers of Colors magazine, Mr. Mkhize's Portrait (2004) which documented South Africa ten years after apartheid and accompanied their solo-show at The Photographer's Gallery; Chicago (2006) an exploration of contemporary Israel, published by SteidlMACK in conjunction with a solo-show at The Stedelijk Museum, Fig (2007) also by Steidl, to accompany solo exhibitions at The John Hansard and Impressions Galleries, UK. The Red House (2007) produced in the cells below the former Ba'athist party headquarters in Iraq, is published by Steidl Editions.

Broomberg and Chanarin regularly teach workshops and give master classes in photography, as well as lecturing on the MA in Documentary Photography at LCC and the MFA at The School of Visual Arts in NYC. They are the recipients of numerous awards, including the Vic Odden award from the Royal Photographic Society and are trustees of the Photographers' Gallery and Photoworks.
O Adam Broomberg (γεννημένος το 1970 στη Νότια Αφρική) και ο Oliver Chanarin (γεννημένος το 1971 στο Ηνωμένο Βασίλειο) συνεργάζονται για περισσότερο από μία δεκαετία ως φωτογράφοι. Έχουν εκδώσει έξι βιβλία και έχουν συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις διεθνώς. Ανάμεσα στις μονογραφίες τους περιλαμβάνονται οι εξής:

Trust (2000), συνοδευτικός κατάλογος της ατομικής τους έκθεσης στο Hasselbad Center
Ghetto (2003), μια συλλογή από την εργασία τους ως editors και βασικών φωτογράφων στο περιοδικό COLORS
Mr. Mkhize's Portrait (2004), μία φωτογραφική απεικόνιση της κατάστασης της Νοτίου Αφρικής δέκα χρόνια μετά το απαρτχάιντ (apartheid ), συνοδευτικός κατάλογος της έκθεσής τους στο The Photographer's Gallery
Chicago (2006), μια εξερεύνηση του σύγχρονου Ισραήλ, που εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο SteidlMACK σε συνδυασμό με μια ατομική έκθεση στο Stedelijk Museum
Fig (2007), εκδόσεις Steidl, συνοδευτικός κατάλογος ατομικών εκθέσεων στο The John Hansard and Impressions Galleries του Ηνωμένου Βασιλείου
The Red House (2007), μια φωτογραφική προσέγγιση της έδρας του κόμματος Μπάαθ στο Ιράκ, επίσης από τις Steidl Editions.

Οι Broomberg και Chanarin ασχολούνται με την διδασκαλία της φωτογραφίας, παραδίδοντας τακτικά σεμινάρια και masterclass. Επίσης διδάσκουν στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα MA “Documentary Photography” στο πανεπιστήμιο LCC και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα MFA της σχολής School of Visual Arts στη Νέα Υόρκη. Τους έχουν απονεμηθεί σημαντικές διακρίσεις και βραβεία, συμπεριλαμβανομένου και του Βραβείου Vic Odeν από την Royal Photographic Society, ενώ είναι και μέλη του διοικητικού συμβουλίου των The Photographer’ s Gallery και Photoworks.
>more images>link